Ruszam z nową firmą, ale nie wiem kompletnie jak podejść do budowy marketingu…
Od czego zacząć, które narzędzia wybrać?
Agencja marketingowa realizuje dla mnie od dłuższego czasu reklamy, co miesiąc wystawiają kolejne faktury a efektów nie widać…
Chce móc skutecznie konkurować z innymi firmami na rynku, jednak nie mam czasu ani ochoty na publiczne pokazywanie się w sieci i tworzenie kolejnych materiałów… co powinienem zrobić?
Jeśli możesz się utożsamić z którąś z powyższych sytuacji, to ten artykuł jest dla Ciebie!
W dzisiejszym odcinku otrzymasz ogromną porcję wiedzy dotyczącą budowy marketingu w firmie usługowej! Będzie to swego rodzaju kompendium wiedzy,
do którego będziesz mógł w każdej chwili wrócić. Poznasz tutaj najważniejsze oraz najbardziej podstawowe zagadnienia związane z marketingiem.
Bez znajomości takich fundamentów nie będziesz w stanie skutecznie wdrażać działań marketingowych do swojej organizacji lub nie będziesz mógł weryfikować działań zewnętrznej agencji marketingowej. Zachęcam Cię zatem, aby zapisać sobie powyższy adres url, by móc w każdej chwili do niego wrócić!
BUYER PERSONA
Buyer persona to nic innego jak profil osoby do której chcemy docierać z naszą usługą. Samych definicji buyer persony jest bardzo dużo, jednak opisują dokładnie to samo. Buyer persona to nie profil osoby bazujący wyłącznie na jego wieku, płci czy stanowisku zawodowym. To dużo głębsze wejście w jego obawy, motywację czy obiekcje dotyczące waszej oferty.
Opis buyer persony w B2B jest dużo bardziej rozbudowany niż w przypadku B2C. Często profil buyer persony myli się z profilem idealnego klienta, który najczęściej składa się z danych demograficznych, geolokalizacyjnych czy zainteresowań W przypadku opracowania buyer persony struktura jest dużo bardziej złożona oraz rozbudowana.
Szczegółowe opracowanie buyer persony pozwala nam na późniejszym etapie zaplanować całą strategię marketingową, którą będziemy sukcesywnie realizować w kolejnych latach, miesiącach.
Powinieneś również być świadomy, iż, Twój biznes może posiadać kilka buyer person, które byłby potencjalnie zainteresowane którymś z elementów oferty.
PROCES ZAKUPOWY BUYER PERSONY
Jak wygląda proces zakupowy buyer persony?
Wygląda najczęściej w następujący sposób!
1) Świadomość problemu
Na tym etapie klient uświadamia sobie występowanie danego problemu np. niska konwersja na stronie internetowej
2) Określenie powodu występowania problemu
Klient na tym etapie się edukuje, szuka samodzielnie powodu występowania tego problemu. Działania podejmowane przez klienta ograniczają się wtedy
do samodzielnych poszukiwań powodu problemu występującego w jego firmie.
Klient na tym etapie przewiduje, że jest w stanie samodzielnie rozwiązać ten problem, bez korzystania z pomocy zewnętrznej firmy.
3) Research rozwiązań problemu
Klient na tym etapie szuka konkretnych rozwiązań, które po określeniu powodu np. niskiej konwersji na stronie internetowej chce wdrożyć, by powyższy problem rozwiązać. Etap ten obejmuje szukanie kolejnych rozwiązań, analizę kosztów związanych z wdrożeniem konkretnych działań chociażby skorzystania z pomocy zewnętrznej firmy.
4) Edukacja klienta
Edukacja na poziomie współpracy z zewnętrzną firmą, umową czy zakresem działań.
5) Pojawienie się obiekcji
Obiekcje mogą występować na 3 różnych obszarach:
Obiekcje do samej usługi
“Czy ta usługa pomoże mojej firmie pozyskiwać nowych klientów?”
” Czy ta usługa jest najlepszym możliwym rozwiązaniem?”
” Jak szybko usługa rozwiąże mój problem?”
Obiekcje do mojej firmy
” Czy ta firma ma wystarczające doświadczenie, by mi pomóc?”
” Co inni mówią o współpracy z moją firmą?”
Obiekcje do usługi w mojej firmie
” Czy ich usługa nie jest za droga?”
” Jak ich usługa różni się na tle usługi w firmie XYZ?”
” Jak długo działają na rynku?”
6) Wyjście z procesu zakupowego przez chociażby brak całkowitego zrozumienia procesu/ rozwiązań
Powyższy punkt ma miejsce w sytuacji gdy u potencjalnego klienta pojawiły się dodatkowe niedopowiedziane obiekcje co do usługi czy usługi realizowanej w Twojej firmie. Jeśli te niedopowiedziane obiekcje nie zostaną wychwycone i zbite, to klient wyjdzie całkowicie z procesu decyzyjnego( odłoży decyzję o skorzystaniu z tej usługi
u jakiejkolwiek firmy)
7) Zakup/ skorzystanie z oferty
LEJEK MARKETINGOWY
W lejku sprzedażowym wyróżnia się 3 najważniejsze etapy takie jak:
• TOFU (Top of the Funnel)
Pierwszy kontakt osoby z marką/ pierwsze przyciągnięcie uwagi odbiorcy.
Do TOFU możemy zaliczyć między innymi: posty w mediach społecznościowych, artykuły blogowe, materiały wideo w formie rolek.
• MOFU (Middle of the Funnel)
Na tym etapie klient krąży wokół naszej marki. Do MOFU możemy zaliczyć między innymi: webinary, newsletter.
Celem tego etapu jest zatrzymanie klienta oraz jego uwagi wokół naszej firmy/ jej oferty. Klient śledzi naszą firmę, jej treści, angażuje się w udostępnione materiały. W momencie gdy klient będzie już wyedukowany, świadomy, że usługa Twojej firmy może mu pomóc – z bardzo dużym prawdopodobieństwem odezwie się w pierwszej kolejności właśnie do Twojej organizacji.
• BOFU ( Bottom of the Funnel)
Do BOFU możemy zaliczyć między innymi: kod rabatowy, trial produktu, konsultacja
Świadomość budowy lejka marketingowego umożliwia bardzo dokładne opracowanie tzw. “Customer Journey” czyli ścieżki zakupowej naszego klienta. Przedsiębiorstwo ma wtedy możliwość zaplanowania punktów styku firmy z klientem
od pierwszego kontaktu aż do decyzji o zakupie. Dywersyfikacja kanałów marketingowych poza większym bezpieczeństwem związanym wykorzystaniem różnych kanałów przekazu czy bardziej przewidywalnego napływu klientów do biznesu, będzie odpowiadać za wykorzystanie różnych form narzędzi czy rodzaju treści.
Ile posiadać zaprojektowanych lejków?
Dowolną ilość… niektóre firmy mają 25, 50 czy 100 lejków.
Osobiście zarekomendowałbym w pierwszej kolejności zaprojektowanie kilka podstawowych lejków.
W momencie gdy będziesz miał już je dopracowane, wtedy możesz projektować kolejne.
Chcesz zbudować marketing w swojej firmie? Kliknij przycisk poniżej i poznaj szczegóły jakie działania wdrożylibyśmy w Twojej firmie, by zwiększyć sprzedaż
ANALITYKA – OD CZEGO ZACZĄĆ?
Czym jest marketing bez analityki? No własnie!
Analityka to absolutnie podstawa. Nie mam danych i statystyk dotyczących wykorzystywanie analityki przez firmy działające online ale pokusiłbym się
o stwierdzenie, że połowa firm w google czy na facebooku tej analityki nie stosuje.
Wtyczka Google Analytics oraz Piksel Facebooka
Dwie podstawowe wtyczki, które powinny być wykorzystywane przez każdą z firm. Wtyczki te umożliwiają analizę ruchu pojawiającego się na stronie internetowej, tworzenie podobnych grup odbiorców, czy późniejszego remarketingu.
Opcji i możliwości wykorzystania później danych z wtyczek jest całe mnóstwo.
Jedną z najpopularniejszych jest remarketing – czyli reklama do osób, które były
na naszej stronie www/ weszły w jakąś interakcję ze stroną. Z remarketingiem prawie napewno spotkałeś się w momencie przeglądania jakiegoś telefonu w internecie, który potem gonił Cię przez pół internetu ponieważ nie dokonałeś zakupu. To jest właśnie remarketing.
W przypadku facebooka możesz na późniejszym etapie kierować reklamę do osób,
które były na Twojej stronie w ostatnim okresie czasu a nawet weszły w interakcje
z opublikowanymi treściami.
WYBÓR KANAŁÓW MARKETINGOWYCH
Które kanały marketingowe mam wykorzystywać by dotrzeć do grupy docelowej?
Tworzyć content w social media? Pisać artykuły na blogu? Nagrywać materiał
na YouTube? Brać udział w gościnnych występach na innych kanałach YouTube?
Wybierz ten format, który Tobie po prostu bardziej odpowiada… wiem, że nie jest
to zbyt powszechna opinia ale w mojej ocenie dużo ważniejsze jest robienie czegoś
w zgodzie ze sobą niż robienie czegoś co jest sprzeczne i prędzej czy później zrezygnowanie.
Działanie contentowe to praca długoterminowa. Zatem dużo skuteczniejsze będzie pisanie artykułów na blogu pod wyszukiwarkę( bo uwielbiasz pisać) niż nagranie materiałów wideo sprzecznych z Tobą i poddanie się po kilku nagraniach, które nie przyniosły efektów z uwagi na zbyt krótki horyzont czasowy.
BUDOWA MARKETINGU TO PROCES
Generowanie leadów – dlaczego firmy mają z tym problem?
Największa trudność w procesie generowania leadów większości firm wynika bezpośrednio z ich nieprzemyślanej strategii, działania w chaosie oraz nieuporządkowanej sprzedaży czy marketingu. Zastanów się teraz, ile znasz małych
i średnich firm, o których możesz powiedzieć, że ich wszystkie działania sprzedażowe czy marketingowe są robione na podstawie jakiejkolwiek strategii? Jeśli tak niewiele firm działa w oparciu o jakąkolwiek strategię, zatem czym są poparte ich działania?
Większość działań marketingowych jest prowadzonych w oparciu o przypadek.
Gdzieś w internecie właściciel firmy usłyszał, że trzeba mieć fanpage na facebooku – róbmy zatem media społecznościowe
Nasza konkurencja posiada na stronie bloga – piszmy zatem artykuły blogowe
Dostrzegasz pewną analogię do działań Twojej firmy?
Nie ma tutaj żadnego przemyślanego planu, postawionej tezy, którą będziemy chcieli udowodnić czy horyzontu czasowego, w jakim mamy prowadzić konkretne działania. Musisz wiedzieć, że posiadanie jakiejkolwiek strategii to w zasadzie punkt wyjścia. Możesz stosować lead magnet, budować kolejny landing page czy na szeroką skale wykorzystywać e-mail marketing – jednak nie łącząc wszystkich działań w spójną całość ( łącznie z optymalizacją strony w celu pozycjonowania się wysoko w wynikach wyszukiwania) efekt reklamowy będzie prawdopodobnie mizerny.
Nie jesteś w stanie opracować całej strategii lead generation w dzień, tydzień czy nawet miesiąc. Nigdy ten proces się nie skończy, będzie wymagał ciągłej analizy i reagowania na bieżące zmiany czy trendy.
NAJPOPULARNIEJSZE BŁĘDY W BUDOWIE MARKETINGU
- Działanie w chaosie
- Liczenie, że klient sam do nas trafi
- Brak znajomości procesu decyzyjnego klienta oraz dopasowania do tego odpowiednich komunikatów na różnym poziomie
- Brak Call to Action
- Brak jakiegokolwiek planu działań/strategii marketingowej
Skutkuje to brakiem jakiejkolwiek konsekwencji w działaniu, prowadzi jednocześnie do chaosu oraz marketingu internetowego opartego o życzeniowość. Marnujesz czas oraz pieniądze na działania, które nie miały prawa odnieść sukcesu oraz na reklamę, która przez brak wiedzy przepaliła tysiące złotych bez efektu.
- Jeden kanał pozyskiwania klientów/ brak dywersyfikacji źródeł ruchu
W swoich działaniach marketingowych wykorzystujesz jeden kanał pozyskiwania klientów. Załóżmy, że jest to fanpage na facebooku. Regularnie publikujesz na nim wszelkiego rodzaju treści i okazuje się, że jeden z nich łamie regulamin. Facebook blokuje tymczasowo fanpage. Tracisz jeden i zarazem jedyny sposób pozyskiwania klientów. Efekt? Absolutny brak klientów.
O ile blokada obejmowała tylko kilka dni, to możesz sobie poradzić, ale co w przypadku gdy blokada fanpage jest dożywotnia?
- Kopiowanie od konkurencji bez zastanowienia się nad sensem tych działań
Konkurencja ma bloga -> my też miejmy
Konkurencja wrzuca zdjęcie kubka z kawą do mediów społecznościowych -> my też wrzucajmy
Konkurencja robi konkursy -> my też róbmy
O ile inspiracja jest dobra, to kopiowania zdecydowanie nie polecam!
Pamiętaj, aby ustalać reguły na rynku, a nie je kopiować.
- Zajmowanie się kampaniami płatnymi bez jakiejkolwiek wiedzy
Notoryczny problem dotyczący wielu firm. Bardzo często spotykam się z tym, że właściciel firmy chcąc oszczędzić niewielką kwotę na współpracy z agencją marketingową – sam zajmuje się tematem reklam, nie mając o tym żadnego pojęcia.
Efektem jest brak wyników przez długie miesiące. Zastanów się jaki jest koszt alternatywny wynikający z kilku miesięcznej zwłoki?
Finalnie okazuje się, że taki właściciel firmy prędzej czy później, gdy frustracja osiągnie poziom maksimum – odzywa się do specjalisty od reklam.
- Brak konsekwencji/ myślenie życzeniowe
TYPY DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH
Wśród głównych działań marketingowych możemy wyróżnić tzw. działania organiczne oraz działania płatne.
Działania organiczne – mówiąc najprościej są to wszystkie działania oparte o content marketing czyli: pisanie postów na facebooku, nagrywanie filmów na youtube, nagrywanie tiktoków. Każda z tych treści dociera do określonej grupy osób, którą nastepnie możesz przekierować na chociażby stronę internetową.
Działania płatne – są to wszystkie działania opartę o płatne kampanie reklamowe realizowane pod konkretny cel. Celem tych kampanii może być promocja opublikowanych organicznie treści na fanpage, może to być kampania nakierowana
na zwiększenie sprzedaży, czy dotarcie do nowych klientów i wygenerowanie zapytań.
Skuteczny marketing wiąże najczęściej te dwa rodzaje działań. Działania płatne nakierowane na promocje opublikowanych organicznie treści jest świetnym rozwiązaniem w sytuacji, gdy nie możesz tworzyć 12-20 materiałów miesięcznie
do sieci, które wygenerują powiedzmy 100 000 zasięgu. Możesz w tym wypadku opublikować zaledwie 5 materiałów miesięcznie, a dzięki ich płatnej promocji również osiągną 100 000 zasięgu.
CONTENT MARKETING
Bardzo niewielki procent klientów jest gotowych na podjęcie decyzji zakupowej przy pierwszym kontakcie z ofertą. Potencjalny klient ma dużo obaw oraz wątpliwości
do oferty, jak i samej organizacji, która daną ofertę prezentuje. Kupujemy najczęściej
od osób czy podmiotów które znamy oraz którym ufamy. Organizacje niewykorzystujące content marketingu budzą mniejsze zaufanie, odbiorcy mniej chętnie wchodzą w interakcje z taką marką, co jednocześnie przekłada się na wyższe koszty działań marketingowych. Klient ma obecnie możliwość dokonania zakupu
dowolnego produktu czy usługi mając ogromny wybór firm na rynku. Jego decyzja
o skorzystaniu z oferty konkretnej firmy wynika najczęściej z zaufania jakim obdarzył daną markę.
W przypadku popularnych marek, które są rozpoznawalne i posiadają własnych ambasadorów, kwestia samej ceny nie jest często czynnikiem determinujących zakup lub jego brak. Coraz chętniej konsumenci gotowi są zapłacić za dany produkt więcej, będąc w przeświadczeniu, że jest on wyższej jakości. Popularne marki zatem zamiast samej korzyści wynikającej zaufania jakim obdarzył je konsument, nie muszą konkurować na rynku samą ceną, ale również wartością jaki niesie za sobą ich produkt.
MARKETING AUTOMATION
Firmy prowadzące świadomie marketing firmy doskonale wiedzą jak wygląda proces decyzyjny ich buyer persony, dzięki temu wykorzystują najskuteczniejsze narzędzia. Jednym z tych narzędzi jest marketing automation.
Marketing Automation – automatyzacja marketingu to zestaw działań składających się
z oprogramowania oraz strategii marketingowej. Oprogramowanie do marketing automation przypisuje każdemu potencjalnemu klientowi określone cechy, wartości oraz wysyłane przez nas treści, które go interesują. Dzięki temu przedsiębiorstwo
ma możliwość wysyłania spersonalizowanego komunikatu do odbiorcy, który śledzi publikowane przez nas treści, ale z jakiegoś powodu nie kupił.
Marketing składa się na środek lejka marketingowego czyli tzw. BOFU. Sama realizacja tego typu działań jest możliwa przy wykorzystaniu dedykowanych do tego oprogramowań, których na rynku jest przynajmniej kilka. Koszt takiego oprogramowania waha się najczęsciej w okolicach 150-250 zł miesięcznie( zależne jest to chociażby
od wielkości bazy kontaktów)
Planując strategię w swojej firmie gorąco rekomenduje Ci wykorzystanie tego narzędzia. Efekty tego działania są dopiero widoczne w dłuższej perspetywie ale jeśli się już pojawią, to będą bardzo satysfakcjonujące!
Chcąc prowadzić marketing automation będziesz potrzebował trochę wiedzy i wprawy lub będziesz musiał skorzystać z pomocy osoby z doświadczeniem. Podstawowe reguły automatyzacji będzie w stanie zrobić większość osób już po krótkim przeszkoleniu. Bardziej zaawansowane reguły automatyzacji marketingu będą wymagać jednak sporej wiedzy oraz dużej ilości czasu na ich wdrożenie.
EMAIL MARKETING
Newsletter to jedno z tych popularnych i często spotykanych rozwiązań na stronach internetowych, który jednocześnie bardzo rzadko prowadzone jest z sukcesami.
Niewiele firm prowadzi newsletter z sukcesami ponieważ brakuje im pomysłu, procesu oraz odpowiednich narzędzi do optymalizacji e – mail marketingu. Pomysł stworzenia swojego newslettera często jest kwestią przypadku, zatem brakuje później również egzekucji realizacji tego pomysłu.
Brakuje osób, które będą go prowadzić, zarządzać całym procesem oraz udoskonalać cały proces.
Stworzenie dobrego newslettera będzie wymagać od Ciebie sporo zaangażowania zarówno w tworzenie kolejnych mailingów, jak i zarządzania całym procesem.
Brak zaangażowania oraz brak pomysłów na realizację newslettera w sposób inny niż wyłącznie do informacji o promocji powoduje bardzo szybkie poddanie się w wysyłce newslettera przez długi, oraz regularny czas.
Własny newsletter jest na tyle uniwersalną formą email marketingu, że odpowiednio poprowadzony sprawdzi się zarówno w przypadku sektora b2b jak i sektora b2c. Częściej obecnie jest spotykany w przypadku b2c. Ile znasz sklepów internetowych, które w zamian za zostawienie swojego maila oferują rabat? Prawdopodobnie znasz ich sporo.
W przypadku b2b sytuacja jest trochę trudniejsza…
Musisz zastanowić się jak przekonać oraz co zaoferować właścicielowi firmy, który ma mało czasu i chroni swoją prywatność, aby był gotowy zostawić do siebie kontakt.
Call to action zawarte w przycisku zapisowym na stronie internetowej powinno być dokładnie przemyślane i przetestowane w kilku wariantach. Często niewielka zmiana wezwania do działania (CTA) na przycisku może wpłynąć na 50-100% większe pozyskiwanie adresów e-mail do swoich potencjalnych klientów.
W przypadku B2B zapisanie się na newsletter jest świetnym elementem środka lejka marketingowego. Dużo firm ma problem z zagospodarowaniem środka lejka.
Zapisanie się do newslettera
Jakie narzędzie do prowadzenia newslettera?
Obecnie na rynku istnieje przynajmniej kilkanaście narzędzi do e-mail marketingu.
Część z tych rozwiązań jest bezpłatnych, za inne będziesz musiał zapłacić 50-200 zł miesięcznie. Wybór konkretnego narzędzia do Twoich newsletterów powinno być osobistym wyborem, dostosowanym do potrzeb. Narzędzie, które spełni moje oczekiwania, może nie spełnić Twoich.
Do najpopularniejszych narzędzi możemy obecnie zaliczyć: Getresponse, Active Campaign oraz MailChimp. Obecnie sam korzystam z Getresponse, które spełnia moje aktualne potrzeby.
Część z darmowych systemów posiada dość archaiczny interfejs oraz szereg ograniczeń. Zwróć również podczas wyboru narzędzia do email – marketingu uwagę
na dostarczalność maili. To bardzo istotny parametr, który mocno kuleje w przypadku niektórych systemów. Szkoda, abyś poświęcał czas na przygotowanie maila, który następnie nie dotrze do grupy odbiorców.
POZYCJONOWANIE/DZIAŁANIE SEO NA STRONIE INTERNETOWEJ
Marketing nowej firmy powinien poza wykorzystaniem strony www powinien zakładać również wysokie pozycjonowanie samej witryny w wyszukiwarce. Mowa tutaj o skupianiu dużej uwagi na aspekcie widoczności strony ale również wszystkich publikowanych treści w internecie. Co Ci po wielu publikowanych treści,
których nikt nie widzi?
Temat pozycjonowania podzieliłbym zatem na dwa punkty: pozycjonowanie strony internetowej oraz wysokie pozycjonowanie samych opublikowanych treści wokół innych w tej samej tematyce.
Pozycjonowanie strony internetowej
Dlaczego wysokie umieszczenie strony w przeglądarce jest istotne? Większość osób
w procesie decyzyjnym związanym ze skorzystaniem chociażby z jakiejś usługi korzysta z przeglądarki internetowej. Wpisuje konkretne frazy, które mogą dotyczyć rozwiązania danego problemu samodzielnie, a gdy jest świadomy konieczności skorzystania z pomocy zewnętrznej firmy, to wpisuje frazy związane z potrzebną usługą.
Jeśli Twoja strona nie znajdzie się wśród stron na które odbiorca natrafi, to zmniejsza się automatycznie szansa pozyskanie tego klienta.
Działania seo to zabieg długofalowy trwający miesiące a nie tygodnie. Musisz uwzględnić to zarówno pod kątem korzystania z usługi firmy specjalizującej się w SEO czy działań związanych z pozycjonowaniem wykonywanym samodzielnie. Koszt usług związanych z SEO jest bardzo zróżnicowy ale zaczyna się najczęściej od 2-3 tysięcy złotych miesięcznie.
Wysokie miejsce w przeglądarce to jedno, odpowiednio zbudowana strona to drugie! Możesz mieć dużą ilość wejść na stronę, wydane dziesiątki czy setki tysięcy
w pozycjonowanie ale niewielki efekt.
Chcesz zwiększyć widoczność firmy w sieci? Kliknij przycisk poniżej i poznaj szczegóły jakie działania wdrożylibyśmy w Twojej firmie, by zrealizować ten cel
Pozycjonowanie content marketingu
Równie dużą uwagę jak do pozycjonowania strony internetowej przykładałbym do pozycjonowania publikowanych treści. Dobry marketing to działania firmy w internecie, które pracują na jej wyniki przez długie miesiące.
Powyższy zrzut ukazuje statystki opublikowanego filmu na jednym z moich kanałów YouTube. To co można zauwżyć na pierwszy rzut oka jest fakt stałego i równego wzrostu wyświetleń. W praktyce oznacza to, że od kilkunastu miesięcy gdy film został opublikowany zyskuje on nowych widzów. Koszt finansowy oraz czasowy związany z realizacją wideo został poniesiony raz. Dobór odpowiednich słów kluczowych sprawił, że film ten pracuje
na wyniki firmy już od wielu miesięcy i stale sprowadza nowych odbiorców na profile
w mediach społecznościowych.
Twórz zatem treści, które wyróżnią się na tle konkurencji, budują pozytywny wizerunek firmy ale również zdobywają nowe wyświetlenia przez wiele wiele miesięcy. Oczywiście nie wszystkie materiały osiągną taki cel jednak w momencie nagrywania tak powinieneś
do nich podchodzić.
BUDOWA PROCESÓW W FIRMIE
Marketing internetowy bez budowy procesów to szybka droga do katastrofy
Już od samego początku staraj budować się w swojej firmie konkretne procesy, modele czy schematy w oparciu o które będzie budowany marketing. Większość firm działa
w kompletnym chaosie. Brakuje pomysłu jakie treści tworzyć,
jak je wykorzystywać oraz mierzyć ich efektywność.
Działania marketingowe – jakie dane mierzyć?
Fundamentalne dane, które powinna mierzyć każda firma to:
– Ilośc ruchu na stronie www
– Źródła ruchu
– Miejsca w które spływa ruch na stronie www
– Stopień zaangażowania odbiorców w publikowane treści( tzw. watch time)
– Konwersja strony internetowej
– Konwersja z marketingu
– Liczba leadów
– Otwieralność mail
– Klikalność w materiały zawarte w mailu
– Klikalnośc miniaturki
– Wyświetlenia treści
To absolutna podstawa podstaw. Część z marketerów może się oburzyć, że przecież można mierzyć jeszcze X, można mierzyć jeszcze Y. Tak to prawda. Patrząc jednak realnie, większość firm nie wie nawet ile leadów w ostatnich 30 dni spłyneło do nich
ze strony internetowej. Nigdzie tego nie mierzą i nie zapisują.
Mierząc zatem choć część z tych danych będziesz prawdpodobnie dużo prościej potrafił namierzyć punkty do poprawy w Twojej działalności, które mogą przełożyć się na wzrost wyników.
Zwiększenie sprzedaży to szereg składowych
Forma reklamy produktów i usług to jeden punkt prowadzący do połowa sukcesu
do przychodu ze sprzedaży usług lub produktów. Drugą połową jest oczywiście Twoja oferta oraz jakość obsługi. Prawie każda firma w sieci bardzo mocno akcentuje wysoką jakość oferowanych usług. Rzeczywistość jest jednak zgłoła inna.
Podsumowanie
Powyższy artykuł zawiera wszystkie najważniejsze pojęcia związane z marketingiem dla firmy usługowej. Będzie on dla Ciebie pewnym kompendium wiedzy do którego możesz w każdej chwili wrócić. Pojęcie marketingu jest oczywiście ogromne więc nie jestem
w stanie maksymalnie rozwinąć każdego z wskazanych tutaj punktów.
Zawarłem najważniejszą pigułkę, która dla większości osób będzie wystarczająca.
Celem większości firm jest zwiększenie sprzedaży produktów lub usług do satysfakcjonującego poziomu. Fakt ten jest absolutnie zrozumiały.
Pomijany jest często przez przedsiębiorców prosty fakt, że dojście do optymalnych wyników wymaga czasu. Nic wielkiego nie wydarzy się w tydzień, miesiąc czy nawet 3 miesiące. Biznes to gra długoterminowa, marketing również. Bądź zatem świadomym przedsiębiorcom – oczekuj wyników jednak bądź również świadomy pewnych uwarunkowań wpływających na efekty działu marketingu.
Masz dość przepalania pieniędzy na nieskuteczne kampanie reklamowe? Chcesz zbudować przewidywalny oraz rentowny proces pozyskiwania klientów przez internet?
Odbierz bezpłatną konsultację marketingową dla swojej firmy!