Dotychczas realizowane działania marketingowe nie przyniosły efektu. Próbowałem różnych rozwiązań, jednak efekty były mizerne lub nie było ich wcale. Co zatem powinienem zrobić?
Skup się na budowie solidnych fundamentów marketingowych, których nie ma 90% firm na rynku. Zbuduj długofalowo kilka kanałów pozyskiwania klientów do biznesu, zbuduj zaangażowaną społeczność w social media, która będzie kupować Twoje kolejne wprowadzane na rynek usługi czy produkty.
Wszystko, co dowiesz się w tym artykule, może być ekstremalnie skuteczne w długoterminowej strategii.
Zakładam jednak, że jako świadomy przedsiębiorca chcesz działać na rynku przez wiele lat, a założony biznes nie powstał pod wpływem chwilowego impulsu. W tym wypadku ta strategia się po prostu sprawdzi. Czas i tak upłynie, a Ty będziesz dużo dalej niż Twoja konkurencja. W późniejszej części artykułu wskażę dokładny przykład dlaczego
ta strategia po prostu działa oraz jak szybko w jej wypadku klient jest gotowy skorzystać z Twojej oferty.
Narzędzia marketingowe wykorzystywane w tej strategii
Przedstawiana tutaj koncepcja/strategia zakłada dłuższy horyzont czasowy, wykorzystanie najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych oraz ograniczony zespół ludzi odpowiedzialnych za marketing w Twojej firmie. Jeśli wpisuje się ona w Twoją organizacje – zostań do końca wpisu, będzie warto 🙂
Dla jakiej branży taka strategia może się nie sprawdzić?
Strategia ta szczególnie dobrze działa w przypadku biznesów z długim procesem decyzyjnym, gdzie klient nie podejmuje decyzji o skorzystaniu z oferty w zaledwie kilka minut. Mówimy tutaj zatem raczej o segmencie B2B oraz produktach/usługach rozpoczynających się od kilkuset złotych.
W przypadku gdy działasz w branży, gdzie koszt usługi wynosi 100-200 zł proces decyzyjny jest krótszy i często nie potrzeba budować tak wielu narzędzi. Sam wybór powinien być podyktowany Twoją osobistą oceną branży. Jeśli chcesz skonsultować wybór narzędzi marketingowej ze mną – możesz skorzystać zbezpłatnej konsultacji
Marketing czym jest oraz dlaczego ma tak istotne znaczenie?
No właśnie… dlaczego mam poświętać tak dużą uwagę marketingowi w mojej firmie.
To duży koszt zarówno związany z czasem jaki muszę poświęcić na jego temat oraz pieniędzy jakie będę musiał przeznaczyć bez względu na to czy marketing będę realizował samodzielnie, czy z pomocą zewnętrznej firmy?
Zobrazuje to na autentycznym przykładzie… Otrzymuje telefon, odbieram…
Po drugiej stronie słuchawki mężczyzna, który mówi, że oglądał kilka moich treści w internecie i potrzebuje kogoś, kto zajmie się marketingiem w jego firmie. Rozmawiamy zaledwie 5-6 minut i klient podejmuje decyzje o skorzystaniu z usługi. Za tak wyglądającą rozmowę oraz szybką decyzję o skorzystaniu z mojej oferty zadecydował właśnie marketing oraz wizerunek marki.
Nie mając zbudowanego marketingu w firmie, czyli w momencie gdy klient nie zna Twojej marki, nie zna Ciebie, nigdy nie natrafił na żadne Twoje treści, to opór przed skorzystaniem z oferty będzie zdecydowanie większy. Bez marketingu online usłyszysz od potencjalnego klienta stwierdzenia takie jak “muszę się zastanowić”, “muszę to przemyśleć”, “poproszę o ofertę na maila” Z pewnością spotkałeś się z tego typu stwierdzeniami.
Rola marketingu jest zatem ogromna!
Odpowiada ona zbicie wielu obiekcji co do Twojej firmy, usłudze w akurat Twojej firmie. Sam klient też jest wyedukowany, więc kontaktując się z Tobą, w większości sytuacji dokładnie wie czego potrzebuje, oraz jest gotowy niemal natychmiast to od Ciebie kupić.
Coraz więcej firm interesuje się marketingiem cyfrowym oraz decyduje się wykorzystać narzędzia marketingowe, które mają odpowiadać za przekierowywanie ruchu na stronie internetowej. Narzędzia seo, narzędzia e-marketingu, narzędzia marketingowe
do tworzenia stron z lead magnetem czy webinarem. Specjalistyczne narzędzia marketingowe operują na kilku obszarach, a każdy z tych obszarów może składać się
z kilku najbardziej przydatnych narzędzi w danym obszarze. Nawet zakładając,
że ograniczysz się do wyboru zaledwie jednego narzędzia z każdego obszaru marketingu, to mowa o kilku różnych narzędziach, którymi musisz umieć się posługiwać.
Era opublikowania jednego posta na fanpage na facebooku na 2 tygodnie dobiegła już
w zasadzie końca. Teraz Ty oraz Twoja firma powinna patrzeć na marketing
w zdecydowanie bardziej złożony element, a nie jak obszar, który można pomijać oraz
na nim oszczędzać. Będzie warto -ponieważ konwersja z działań marketingowych jest naprawdę wysoka, klient jest lojalny a jeśli dostarczysz mu dobrą jakość usługi,
to zostanie z Tobą na długie tygodnie.
Dłuższy proces zakupowy a marketing
Marketing świetnie wpisuje się w branże charakteryzujące się długim lub bardzo długim procesem decyzyjnym. Przeanalizuj swoje ostatnie wybory zakupowe konkretnej usługi. Ile trwał okres od uświadomienia sobie występowania problemu, możliwości jego rozwiązania oraz wyboru firmy, której usługa ma ten problem rozwiązać?
Tydzień, miesiąc a może 6 miesięcy?
W każdej branży, dla każdej osoby czy typu usługi okres ten może być różny. Sam proces zakupowy może wyglądać w następujący sposób.
Odbierz bezpłatny marketingowy kurs wideo
dla właścicieli małych firm
Przebieg procesu zakupowego
Wygląda najczęściej w następujący sposób!
1) Świadomość problemu
Na tym etapie klient uświadamia sobie występowanie danego problemu np. niska konwersja na stronie internetowej
2) Określenie powodu występowania problemu
Klient na tym etapie się edukuje, szuka samodzielnie powodu występowania tego problemu. Działania podejmowane przez klienta ograniczają się wtedy
do samodzielnych poszukiwań powodu problemu występującego w jego firmie.
Klient na tym etapie przewiduje, że jest w stanie samodzielnie rozwiązać ten problem, bez korzystania z pomocy zewnętrznej firmy.
3) Research rozwiązań problemu
Klient na tym etapie szuka konkretnych rozwiązań, które po określeniu powodu np. niskiej konwersji na stronie internetowej chce wdrożyć, by powyższy problem rozwiązać. Etap ten obejmuje szukanie kolejnych rozwiązań, analizę kosztów związanych z wdrożeniem konkretnych działań chociażby skorzystania z pomocy zewnętrznej firmy.
4) Edukacja klienta
Edukacja na poziomie współpracy z zewnętrzną firmą, umową czy zakresem działań.
5) Pojawienie się obiekcji
Obiekcje mogą występować na 3 różnych obszarach:
Obiekcje do samej usługi
“Czy ta usługa pomoże mojej firmie pozyskiwać nowych klientów?”
” Czy ta usługa jest najlepszym możliwym rozwiązaniem?”
” Jak szybko usługa rozwiąże mój problem?”
Obiekcje do mojej firmy
” Czy ta firma ma wystarczające doświadczenie, by mi pomóc?”
” Co inni mówią o współpracy z moją firmą?”
Obiekcje do usługi w mojej firmie
” Czy ich usługa nie jest za droga?”
” Jak ich usługa różni się na tle usługi w firmie XYZ?”
” Jak długo działają na rynku?”
6) Wyjście z procesu zakupowego przez chociażby brak całkowitego zrozumienia procesu/ rozwiązań
Powyższy punkt ma miejsce w sytuacji gdy u potencjalnego klienta pojawiły się dodatkowe niedopowiedziane obiekcje co do usługi czy usługi realizowanej w Twojej firmie. Jeśli te niedopowiedziane obiekcje nie zostaną wychwycone i zbite, to klient wyjdzie całkowicie z procesu decyzyjnego( odłoży decyzję o skorzystaniu z tej usługi
u jakiejkolwiek firmy)
7) Zakup/ skorzystanie z oferty
Jak widzisz – proces ten jest złożony i składa się z kilku elementów.
Warto zatem wybrać narzędzia marketingu internetowego, które będą wpisywać się
w cały proces oraz prowadzić klienta “za rękę” od momentu uświadomienia problemu,
aż do skorzystania z Twojej oferty.
Marketer czy agencja marketingowa?
Jak budować marketing internetowy gdy nie mam zespołu?
Jeśli prowadzisz 1-3 osobowy biznes, nie posiadasz wiedzy marketingowej lub nie posiadasz w zespole odpowiedzialnej za marketing, to może paść tu pytanie…
” no dobrze ale zatem mam zgłosić się do agencji, freelancera czy może zatrudnić pracownika na pełen etat”?
Pytanie jest jak najbardziej zasadne. Decydując się na wybór jednej z tych 3 opcji, zadałbym sobie następujące fundamentalne pytania:
– Jaki budżet w skali miesiąca mogę przeznaczyć na wydatki reklamowe?
– Jakie środki mogę przeznaczyć w skali miesiąca na zatrudnienie pracownika lub skorzystanie z pomocy freelancera/agencji?
– Czy środki, które posiadam, pozwolą na 3-5 miesięcy działań( uwzględniając wydatki na reklamę oraz koszt usługi agencji)
Jeśli:
– W perspektywie 3-5 miesięcy masz do wydania na usługę oraz reklamę do 5 000 zł, to nie myśl o korzystaniu z pomocy zewnętrznych osób czy firm. Nie stać Cię na to. Wydatek około 1000 zł( koszty reklamowe + usługa) może w wielu wypadkach po prostu nie wystarczyć na nawet okresową pomoc.
– W perspektywie 3-5 miesięcy masz do wydania na usługę oraz reklamę do 6000 – 10 000 zł( czyli około 2000 zł miesięcznie) Możesz wtedy myśleć o skorzystaniu z pomocy freelancera oraz agencji marketingowej. To kwota, która pozwoli na oddelegowanie części działań zewnętrznej firmie.
– W perspektywie 3-5 miesięcy masz do wydania na usługę oraz reklamę do 18000 – 30 000 zł( czyli około 6000 zł miesięcznie) Możesz wtedy myśleć o zatrudnieniu marketera.
Uwaga – każde z tych rozwiązań ma wady i zalety
Pracownik działu marketingu
Plusy:
-bardziej bezpośrednia współpraca
-lepsze zrozumienie problemów oraz wyzwań organizacji w której pracuje
Minusy:
-każdy pracownik marketingu ma swoją specjalizację, nie ma możliwości, aby znał się na wszystkim i zrealizował Twoje wszystkie oczekiwania w kwestii budowy marketingu dla Twojej firmy
-koszt wynikający z zatrudnienia dobrego specjalisty od marketingu, który będzie posiadał praktyczne doświadczenie na kilku obszarach jest zazwyczaj wyższe niż skorzystanie z usług zewnętrznej agencji
Zewnętrzna agencja marketingowa
Plusy:
-koszt wynikający ze skorzystania z usług agencji jest zazwyczaj niższy niż zatrudnienia dobrego specjalisty od marketingu, który będzie posiadał praktyczne doświadczenie
na kilku obszarach
-agencja posiada w zespole kilka osób, które posiadają doświadczenie w różnych obszarach marketingu
-więcej zasobów umożliwia działanie na szerszym polu, gdzie w przypadku zatrudnienia na etat musisz znaleźć nowego pracownika, który będzie odpowiadał za inny obszar marketingu
Minusy:
-mniej bezpośredni kontakt/współpraca niż w przypadku pracownika w naszym biurze
-wdrażanie pewnych rozwiązań dłużej niż w przypadku zatrudnionego pracownika marketingu(szybkość wdrażania nowych rozwiązań jest często kwestią bardzo indywidualną zależną od agencji)
W większości przypadków lepiej sprawdzi się zewnętrzna agencja, zwłaszcza jeśli nie posiadasz wystarczających środków na zatrudnienie kilku wysokiej klasy specjalistów od marketingu lub zatrudnienie wysokiej klasy freelancera odpowiadającego za 2-3 obszary( facebook ads, google ads, seo czy marketing automation)
Żaden wysokiej klasy specjalista od reklamy nie zgodzi się na pracę za 3000 zł na pełny etat, jeśli znasz zatem osobę, która gotowa jest zajmować się kwestią marketingu
za takie pieniądze, to prawdopodobnie nie jest wysokiej klasy specjalistą. Koszt usługi agencji waha się najczęściej w okolicach wynagrodzenia jednego pracownika działu marketingowego, jednak sama agencja posiada znacznie większe zasoby oraz praktyczną wiedzę na szerszym polu marketingu.
Nie bój się stawiać nowych hipotez
Stawianie hipotez w marketingu w mojej ocenie to absolutna podstawa!
Nie jesteś w stanie się rozwijać oraz być o krok przed konkurencją jeśli będziesz działał dokładnie tak samo jak ona.
Niech Twoja firma będzie otwarta na nowe rozwiązania czy nowe kanały komunikacji – nigdy nie wiesz, czy jeden z nich nie okaże się przełomowy.
Jak takie tezy mogłyby wyglądać?
Teza: “Przygotuje oraz opublikuje 15 specjalistycznych artykułów uderzających w największe problemy firm produkcyjnych. Powinno przełożyć się to na ilość wizyt
na stronie internetowej oraz ilość leadów” -> Wdrażasz -> Sprawdzasz słuszność tego założenia/tezy
Teza: “Wyśle 200 maili do firm produkcyjnych ze swoją ofertą, w której będę mocno akcentował …. – powinno przełożyć się to przynajmniej 10 odpowiedzi oraz zapytań
o szczegóły” -> Wdrażasz -> Sprawdzasz słuszność tego założenia/tezy
To dwie przykładowe tezy do zobrazowania jak mogłyby one wyglądać. Odnieś je oczywiście do swojej branży oraz działań, które planujesz wdrożyć. Osobiście zalecam Ci jednocześnie sprawdzać maksymalnie 2-3 tezy, w momencie gdy masz większy zespół może być ich oczywiście więcej.
Proces decyzyjny – dopasowanie do tego treści
Punkt ingorowany przez bardzo dużą ilość firm, a jest to jeden z najbardziej powszechnych powodów niesatysfakcjonującej sprzedaży. Dlaczego to tak istotne? Powód jest dość oczywisty – jeśli Twój komunikat nie będzie odpowiadać na potrzebę odbiorcy to go nie zainteresuje oraz przejdzie obok niego kompletnie bez przywiązania uwagi.
Jeśli Twoja firma działa na rynku już jakiś czas, to warto zastosować kompleksowy audyt dotychczas wykorzystywanych narzędzi marketingu internetowego oraz kanałów marketingowych. Temat takiego audytu poruszę w innym artykule. Do takiego audytu podszedłbym tak bardzo szczegółowo i kompleksowo jak to tylko możliwe. Mowa tutaj o kilkudziesięciu różnych wskaźnikach, miernikach dla całego lejka marketingowego, swojej strony internetowej oraz wszelkiego typu narzędzi.
Co da Ci taki audyt?
Audyt dla wielu firm może być kubłem zimnej wody. Może się okazać, że 50,70 czy 80% wykorzystywanych narzędzi oraz realizowanych działań nie przynosi żadnych efektów lub odpowiada zaledwie za kilka czy kilkanaście procent całego przychodu organizacji. Nie będzie to przyjemna informacja, będzie bardzo jednak uwalniająca w długim okresie oraz redukująca szanse wielu przyszłych frustracji z racji wielu wydatków oraz niewielkich efektów.
Kampania płatna
Kampanie płatne realizowane pod różne cele to jedno z narzędzi, które możesz wykorzystywać w swoim biznesie. Obecnie dostępne narzędzia reklamowe do kampanii płatnych umożliwiają wdrażanie różnych typów kampanii online.
Wśród najbardziej podstawowych typów kampanii możemy wyróżnić m.in generowanie leadów, generowanie konwersji na stronie www, oraz kampanie nakierowane na budowę świadomości marki.
Obecne narzędzia reklamowe posiadaja bardzo rozbudowany obszar analityki. Duża ilość danych będzie wymagała od osoby odpowiadającej za kampanie płatne, dużej wiedzy
z zakresu jej poprawnej interpretacji. Jeśli zatem chcesz, aby Twoja firma zaczeła wdrażać kampanie płatne powinieneś albo sam posiadać dużą wiedzę w tym temacie, lub powinna posiadać ją osoba odpowiadająca za kampanie. Jeśli postanowisz zaoszczędzić na skorzystaniu z pomocy zewnętrznej agencji czy freelancera to skutek może być katastrofalny. Często koszt idący za brakiem realizacji kampanii bez wiedzy może być wielokrotnie większy niż nawet koszt idący za usługą agencji.
Pamietaj, że koszt jaki poniesiesz to nie tylko koszt związany z przepaleniem pieniędzy na nieskuteczne reklamy ale również alternatywny koszt idący za utratą czasu oraz potencjału na zarobienie w tym okresie dodatkowych pieniędzy.
Najlepsze narzędzia do budowy marketingu
1) Content marketing
Budowa długiej oraz trwałej relacji ze społecznością
Bardzo niewielki procent klientów jest gotowych na podjęcie decyzji zakupowej przy pierwszym kontakcie z ofertą. Potencjalny klient ma dużo obaw oraz wątpliwości
do oferty, jak i samej organizacji, która daną ofertę prezentuje. Kupujemy najczęściej
od osób czy podmiotów które znamy oraz którym ufamy. Organizacje niewykorzystujące content marketingu budzą mniejsze zaufanie, odbiorcy mniej chętnie wchodzą w interakcje z taką marką, co jednocześnie przekłada się na wyższe koszty działań marketingowych. Klient ma obecnie możliwość dokonania zakupu dowolnego produktu czy usługi mając ogromny wybór firm na rynku. Jego decyzja o skorzystaniu
z oferty konkretnej firmy wynika najczęściej z zaufania jakim obdarzył daną markę.
W przypadku popularnych marek, które są rozpoznawalne i posiadają własnych ambasadorów, kwestia samej ceny nie jest często czynnikiem determinujących zakup lub jego brak. Coraz chętniej konsumenci gotowi są zapłacić za dany produkt więcej, będąc w przeświadczeniu, że jest on wyższej jakości. Popularne marki zatem zamiast samej korzyści wynikającej zaufania jakim obdarzył je konsument, nie muszą konkurować na rynku samą ceną, ale również wartością jaki niesie za sobą ich produkt.
2) Social media jako jedne z narzędzi marketingu
Media społecznościowe w 21 wieku to jedno z tych narzędzi, które naprawdę ma realny wpływ na przychody przedsiębiorstwa. Pod pojęciem mediów społecznościowych może kryć się wiele platform: facebook, instagram, youtube, tiktok, linkedin. Czy musisz być
z treściami firmowymi na każdym z tych platform?
Nie, ale powinieneś być na przyjnamniej 2 z nich, które będą sukcesywnie wykorzystywane w działaniach content marketingowych. To właśnie te działania contentowe prowadzone na tych platformach będą odpowiadać za budowę świadomości wśród klientów o istnieniu Twojej firmy, jej ofercie itd.
Jeszcze kilka lat temu bezsprzecznie powiedziałbym, żeby postawić w 1 kolejności
na facebooka. Dużo się jednak na przestrzeni ostatnich lat pod kątem treści organicznych zmieniło. Kiedyś posty były w stanie generować dziesiątki czy setki tysięcy wyświetleń bez ich płatnej promocji. Dziś o dużą widoczność opublikowanych przez nas treści naprawdę trudno.
Zakładając ograniczone zasoby – postawiłbym na platformy umożliwiajace długofalowe pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, a tym samym generowanie ruchu na stronie bez ciągłego wykonywania pracy. Strategia ta pozwoli Twoim treściom znajdować się
w wyszukiwarce google oraz wyszukiwarce youtube. Opublikowany oraz odpowiednio opisany materiał wideo zawierający słowa kluczowe może docierać do nowych odbiorców przez długie długie miesiące. Na potwierdzenie moich słów zamieszczam jeden zrzut pokazujący statystyki filmu opublikowanego na YouTube.
Film dzięki zawarciu w tytule odpowiedniej frazy generuje od kilku miesięcy kliknięcia
w odnośniki do witryny www. Koszt czasowy oraz finansowy został poniesiony raz,
a generuje zysk przez miesiące. Oczywiście, że nie każdy opublikowany film może uzyskiwać takie wyniki. Jeśli jednak będziesz tworzył materiały w oparciu o konkretny szablon zakładający życie materiału w sieci przez długie miesiące – wyjdziesz
z błędnego schematu tworzenia treści w którym tkwi wiele firm.
Chcesz zbudować marketing w swojej firmie? Kliknij przycisk poniżej i poznaj szczegóły jakie działania wdrożylibyśmy w Twojej firmie, by zwiększyć sprzedaż
3) Email marketing
Email marketing to jedno z tych popularnych i często spotykanych rozwiązań na stronach internetowych, który jednocześnie bardzo rzadko prowadzone jest z sukcesami.
Niewiele firm prowadzi newsletter z sukcesami ponieważ brakuje im pomysłu, procesu oraz odpowiednich narzędzi do optymalizacji e – mail marketingu. Pomysł stworzenia swojego newslettera często jest kwestią przypadku, zatem brakuje później również egzekucji realizacji tego pomysłu.
Brakuje osób, które będą go prowadzić, zarządzać całym procesem oraz udoskonalać cały proces.
Stworzenie dobrego newslettera będzie wymagać od Ciebie sporo zaangażowania zarówno w tworzenie kolejnych mailingów, jak i zarządzania całym procesem. Brak zaangażowania oraz brak pomysłów na realizację newslettera w sposób inny niż wyłącznie do informacji o promocji powoduje bardzo szybkie poddanie się w wysyłce newslettera przez długi, oraz regularny czas.
Własny newsletter jest na tyle uniwersalną formą email marketingu, że odpowiednio poprowadzony sprawdzi się zarówno w przypadku sektora b2b jak i sektora b2c. Częściej obecnie jest spotykany w przypadku b2c. Ile znasz sklepów internetowych, które w zamian za zostawienie swojego maila oferują rabat? Prawdopodobnie znasz ich sporo.
W przypadku b2b sytuacja jest trochę trudniejsza…
Musisz zastanowić się jak przekonać oraz co zaoferować właścicielowi firmy, który ma mało czasu i chroni swoją prywatność, aby był gotowy zostawić do siebie kontakt. Call to action zawarte w przycisku zapisowym na stronie internetowej powinno być dokładnie przemyślane i przetestowane w kilku wariantach. Często niewielka zmiana wezwania do działania (CTA) na przycisku może wpłynąć na 50-100% większe pozyskiwanie adresów e-mail do swoich potencjalnych klientów.
W przypadku B2B zapisanie się na newsletter jest świetnym elementem środka lejka marketingowego. Dużo firm ma problem z zagospodarowaniem środka lejka. Zapisanie się do newslettera
4)Marketing Automation
Firmy prowadzące świadomie marketing firmy doskonale wiedzą jak wygląda proces decyzyjny ich buyer persony, dzięki temu wykorzystują najskuteczniejsze narzędzia. Jednym z tych narzędzi jest marketing automation.
Marketing Automation – automatyzacja marketingu to zestaw działań składających się
z oprogramowania oraz strategii marketingowej. Oprogramowanie do marketing automation przypisuje każdemu potencjalnemu klientowi określone cechy, wartości oraz wysyłane przez nas treści, które go interesują. Dzięki temu przedsiębiorstwo
ma możliwość wysyłania spersonalizowanego komunikatu do odbiorcy, który śledzi publikowane przez nas treści, ale z jakiegoś powodu nie kupił.
Marketing składa się na środek lejka marketingowego czyli tzw. BOFU. Sama realizacja tego typu działań jest możliwa przy wykorzystaniu dedykowanych do tego oprogramowań, których na rynku jest przynajmniej kilka. Koszt takiego oprogramowania waha się najczęsciej w okolicach 150-250 zł miesięcznie( zależne jest to chociażby
od wielkości bazy kontaktów)
Planując strategię w swojej firmie gorąco rekomenduje Ci wykorzystanie tego narzędzia. Efekty tego działania są dopiero widoczne w dłuższej perspetywie ale jeśli się już pojawią, to będą bardzo satysfakcjonujące!
Chcąc prowadzić marketing automation będziesz potrzebował trochę wiedzy i wprawy lub będziesz musiał skorzystać z pomocy osoby z doświadczeniem. Podstawowe reguły automatyzacji będzie w stanie zrobić większość osób już po krótkim przeszkoleniu. Bardziej zaawansowane reguły automatyzacji marketingu będą wymagać jednak sporej wiedzy oraz dużej ilości czasu na ich wdrożenie.
Narzędzie do e-mail marketingu
Obecnie na rynku istnieje przynajmniej kilkanaście narzędzi do e-mail marketingu.
Część z tych rozwiązań jest bezpłatnych, za inne będziesz musiał zapłacić 50-200 zł miesięcznie. Wybór konkretnego narzędzia do Twoich newsletterów powinno być osobistym wyborem, dostosowanym do potrzeb. Narzędzie, które spełni moje oczekiwania, może nie spełnić Twoich.
Do najpopularniejszych narzędzi możemy obecnie zaliczyć: Getresponse, Active Campaign oraz MailChimp. Obecnie sam korzystam z Getresponse, które spełnia moje aktualne potrzeby.
Część z darmowych systemów posiada dość archaiczny interfejs oraz szereg ograniczeń. Zwróć również podczas wyboru narzędzia do email – marketingu uwagę
na dostarczalność maili. To bardzo istotny parametr, który mocno kuleje w przypadku niektórych systemów. Szkoda, abyś poświęcał czas na przygotowanie maila, który następnie nie dotrze do grupy odbiorców.
Narzędzie marketingowe przyszłości?
YouTube dla biznesu
YouTube w mojej ocenie zalicza się na ten moment do najskuteczniejszych narzędzi marketingowych jakie są obecnie dostępne na rynku. Szczególnie w przypadku przedsiębiorstw, które nielicznie pojawiają się ze swoimi treściami na tej platformie. Osobiście uważam, że największy boom wzrostu sfery biznesowej na YouTube dopiero nastąpi, warto zatem pojawić się ze swoimi treściami jako pierwsi. Temat YouTube dla biznesu poruszę szerzej w innym wpisie. To co warto jednak podkreślić już teraz – YouTube posiada obecnie największą barierę wejścia, oznacza to jednak małą konkurencje. Tutaj upatruj swoich szans, szczególnie gdy Twoje zasoby budżetu
na marketing są ograniczone.
Największą barierą wejścia nie będą nawet aspekty techniczne czy sprzętowe.
Tą barierą jest możliwość ocenienia nas przez inne osoby. Publikując publiczny film jesteś narażony na krytykę, ocenę czy podważanie Twoim kompetencji.
Jeśli zaakceptujesz ten fakt będziesz mógł uwolnić się od obaw oraz wątpliwości odnośnie stosowania wideo marketingu.
YouTube posiada fajnie rozbudowany obszar analityki, a tym samym możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym wyniki poszczególnych filmów, źródeł ruchu, zaangażowania odbiorców, utrzymania ich uwagi podczas oglądania Twoich materiałów.
Wszystko fajnie ale skąd mam brać pomysły na odcinki?
Wchodzisz do google trends oraz google search console, które w kilka minut dostarczają Ci wiele danych na temat obecnie panujących trendów tematycznych oraz wpisywanych fraz. Na tej podstawie tworzysz kilkanaście najbliższych tematów filmów pod które tworzysz skrypt i siadasz do nagrywania 🙂
Google trends oraz google search console to podstawowe narzędzia, zdaj się jednak również na swoje doświadczenia i rozmowy z klientami. Prawie napewno jesteś w stanie wyodrębnić 10-15 najczęściej pojawiających się pytań, które pada ze strony klientów oraz tych nagminnie się powtarzających. Każdy odcinek może odpowiadać na jedno
z najczęstszych pytań. To tak proste! Nie szukaj zatem jakiś ograniczeń tylko działaj!
Liczę, że powyższy artykuł był dla Ciebie wartościowy. Jeśli w trakcie czytania pojawiły się u Ciebie dodatkowe pytania to napisz na wbmedianet@gmail.com. Możesz uzupełnić formularz w zakładce “kontakt” wtedy sam do Ciebie oddzwonie i porozmawiamy.
Odbierz bezpłatną konsultację marketingową dla swojej firmy
klikając w przycisk poniżej!