Jak pozyskiwać klientów do małej firmy?

Marketing większości małych polskich firm bardzo mocno kuleje. Brakuje pomysłu, wiedzy oraz góruje działanie w chaosie. Posiadając mały zespół ludzi, powinieneś jako właściciel firmy skupić się na działaniach marketingowych dających największą dźwignię. Jakie to działania? O tym w dzisiejszym artykule!

Marketing w małej firmie – od czego zacząć?

Punkt wyjścia zależy w głównej mierze od tego, czy firmę już prowadzisz od jakiegoś czasu, czy dopiero ruszasz. W sytuacji, gdy prowadzisz firmę od jakiegoś czasu, masz już praktyczne doświadczenie czy obserwacje co się sprawdziło a co nie. Jeśli dopiero ruszasz, będziesz miał więcej niewiadomych niż wiadomych.

Nie ma tu lepszej czy gorszej sytuacji. Obie mają swoją charakterystykę a w tym wady i zalety.

W przypadku gdy prowadzisz firmę w konkurencyjnej branży gdzie, aby pozyskać nowych klientów, trzeba się naprawdę postarać, to Twój marketing musi dążyć do doskonałości. Nie jesteś w stanie przyciągnąć do siebie potencjalnych klientów, gdy marketing robisz na pół gwizdka opierając wszystko o wrzucanie postów na facebooku czy baner w lokalnej gazecie.

Lejek marketingowy, który powinien być zaprojektowany przez każdą firmę

Strategia marketingowa

Posiadanie jakiejkolwiek strategii marketingowej związanej z promocją Twojego biznesu to absolutna podstawa.

Nie licz, że klient trafi sam do Twojej firmy. Tak się prawdopodobnie nie wydarzy!

Wraz z zakładaniem firmy powinieneś mieć plan, jak zamierzasz tego klienta pozyskać. Jeśli zbudujesz taką strategię marketingową, to już zyskujesz przewagę nad 60-70% firm z Twojej branży, których marketing jest oparty o chaos i przypadek.

Pracownik działu marketingu czy zewnętrzna agencja?

Skorzystanie z zewnętrznej agencji marketingowej czy zatrudnienie pracownika działu marketingu, to pytanie, które zadaje sobie wielu właścicieli małych firm. Pytanie jest jak najbardziej zasadne ponieważ każde z tych rozwiązań ma zarówno wady, jak i zalety. Trzeba zatem zastanowić się, co dla Twojej konkretnej firmy ma większe znaczenie.

Pracownik działu marketingu

Plusy:

  • bardziej bezpośrednia współpraca
  • lepsze zrozumienie problemów oraz wyzwań organizacji w której pracuje

Minusy:

  • każdy pracownik marketingu ma swoją specjalizację, nie ma możliwości, aby znał się na wszystkim i zrealizował Twoje wszystkie oczekiwania w kwestii budowy marketingu dla Twojej firmy
  • koszt wynikający z zatrudnienia dobrego specjalisty od marketingu, który będzie posiadał praktyczne doświadczenie na kilku obszarach jest zazwyczaj wyższe niż skorzystanie z usług zewnętrznej agencji

Zewnętrzna agencja marketingowa

Plusy:

  • koszt wynikający ze skorzystania z usług agencji jest zazwyczaj niższy niż zatrudnienia dobrego specjalisty od marketingu, który będzie posiadał praktyczne doświadczenie na kilku obszarach
  • agencja posiada w zespole kilka osób, które posiadają doświadczenie w różnych obszarach marketingu
  • więcej zasobów umożliwia działanie na szerszym polu, gdzie w przypadku zatrudnienia na etat musisz znaleźć nowego pracownika, który będzie odpowiadał za inny obszar marketingu

Minusy:

  • mniej bezpośredni kontakt/współpraca niż w przypadku pracownika w naszym biurze
  • wdrażanie pewnych rozwiązań dłużej niż w przypadku zatrudnionego pracownika marketingu(szybkość wdrażania nowych rozwiązań jest często kwestią bardzo indywidualną zależną od agencji)

W większości przypadków lepiej sprawdzi się zewnętrzna agencja, zwłaszcza jeśli nie posiadasz wystarczających środków na zatrudnienie kilku wysokiej klasy specjalistów od marketingu
( facebook ads, google ads, seo czy marketing automation)

Żaden wysokiej klasy specjalista od reklamy nie zgodzi się na pracę za 3000 zł, jeśli znasz zatem osobę, która gotowa jest zajmować się kwestią reklam za takie pieniądze, to prawdopodobnie nie jest wysokiej klasy specjalistą. Koszt usługi agencji waha się najczęściej w okolicach wynagrodzenia jednego pracownika działu marketingowego, jednak sama agencja posiada znacznie większe zasoby oraz praktyczną wiedzę na szerszym polu marketingu.

Analiza zasobów

Jakimi zasobami na ten moment dysponujesz? Odpowiedz sobie na te najważniejsze pytania:

  • Jakim budżetem na reklamę w skali miesiąca dysponujesz?
  • Ile wydałeś na reklamę w ostatnich miesiącach?
  • Ile kanałów marketingowych posiadasz/wykorzystujesz?
  • Działasz sam czy posiadasz zespół?
  • Czy posiadasz wiedzę z zakresu marketingu na przynajmniej średnio zaawansowanym poziomie?
  • Czy posiadasz wystarczające środki, aby przetrwać kilka najbliższych miesięcy bez dopływu nowych klientów?
  • Posiadasz już bazę klientów, czy dopiero zaczynasz ją budować?
  • Które dotychczasowe działania się sprawdziły, a które nie?
  • Dlaczego część działań nie okazały się sukcesem? Czy wynikało to z niewystarczającej ilości wiedzy jaką posiadasz w tym zakresie?
  • Ile klientów miesięcznie dotychczas pozyskiwałeś?
  • Jaki jest Twój cel sprzedażowy na najbliższe 6 miesięcy?
  • Czy kontynuując dotychczasowe działania uda Ci się osiągnąć zakładany cel?
  • Jak wygląda jakość obsługi klienta w Twojej firmie?

Metody pozyskiwania klientów

  • Działania content marketing w social media( facebook, instagram, linkedin)
  • Kanał na YouTube
  • Facebook ADS
  • Google ADS
  • SEO
  • Artykuły blogowe na stronie internetowej
  • Działania prospectingowe

Osobiście uważam, że powinieneś stosować przynajmniej 2 sposoby na generowanie leadów. Stosowanie jednego kanału zbierania leadów niesie za sobą ogromne ryzyko! Wyobraź sobie, że Twoim jedynym kanałem pozyskiwania klientów jest fanpage na facebooku…jednak facebook bezpowrotnie go blokuje. I co ? I zostajesz z niczym…

Żadnych zapytań od osób zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami.

Content marketing

Marketing większości firm na 2022 czy 2023 powinien opierać się na marketingu treści tzw. content marketingu.

Zarówno w sektorze B2B, jak i B2C klient jest coraz bardziej świadomy, nie chce kupować od przypadkowych firm. Chce kupować od sprawdzonych firm, które bardzo dobrze zna. Z roku na rok pojawia się w każdej branży kolejna konkurencja. Jak chcesz z nią rywalizować będąc kompletnie nieznany, oraz nie mając zbudowanej relacji z klientami?

Jedyna droga, która Ci w takim wypadku pozostanie to prowadzenie działalności usługowej, która będzie znana z najniższych cen. To absolutnie zła droga. Konkurowanie wyłącznie najniższą ceną swoich usług czy produktów to droga do szybkiego bankructwa oraz masy nerwów.

Content marketing na wyniki Twojej firmy będzie pracował przez długie miesiące czy lata. Raz opublikowany film na platformie YouTube może pracować na marketing w małej firmie przez najbliższy miesiąc czy pół roku. Dlatego tak szczególnie istotne jest w przypadku marketingu dla małych biznesów, aby raz wykonane działanie przynosiło owoce przez dłuższy okres.

Które platformy w pierwszej kolejności wykorzystać do content marketingu?
Zastanów się najpierw, z czego najczęściej korzysta konkurencja w branży.

Często niektóre z kanałów marketingowych w Twojej branży mogą się okazać mocno niezagospodarowane. Nie ma sensu zakładać 1000 fanpage w tej samej branży i publikować identyczne posty co wszyscy. Wyjście jednak z pewną innowacją – na przykład prowadzeniem branżowego podcastu, może się już jednak okazać bardzo skuteczne w dłuższej perspektywie.

Chcesz zbudować marketing w swojej firmie? Kliknij przycisk poniżej i poznaj szczegóły jakie działania wdrożylibyśmy w Twojej firmie, by zwiększyć sprzedaż


Największe błędy w marketingu małych firm

Wśród największych błędów można wyodrębnić m.in

  • Brak jakiegokolwiek planu działań/strategii marketingowej

Skutkuje to brakiem jakiejkolwiek konsekwencji w działaniu, prowadzi jednocześnie do chaosu oraz marketingu internetowego opartego o życzeniowość. Marnujesz czas oraz pieniądze na działania, które nie miały prawa odnieść sukcesu oraz na reklamę, która przez brak wiedzy przepaliła tysiące złotych bez efektu.

  • Jeden kanał pozyskiwania klientów/ brak dywersyfikacji źródeł ruchu

W swoich działaniach marketingowych wykorzystujesz jeden kanał pozyskiwania klientów. Załóżmy, że jest to fanpage na facebooku. Regularnie publikujesz na nim wszelkiego rodzaju treści i okazuje się, że jeden z nich łamie regulamin. Facebook blokuje tymczasowo fanpage. Tracisz jeden i zarazem jedyny sposób pozyskiwania klientów. Efekt? Absolutny brak klientów.

O ile blokada obejmowała tylko kilka dni, to możesz sobie poradzić, ale co w przypadku gdy blokada fanpage jest dożywotnia?

  • Kopiowanie od konkurencji bez zastanowienia się nad sensem tych działań

Konkurencja ma bloga -> my też miejmy
Konkurencja wrzuca zdjęcie kubka z kawą do mediów społecznościowych -> my też wrzucajmy. Konkurencja robi konkursy -> my też róbmy
O ile inspiracja jest dobra, to kopiowania zdecydowanie nie polecam!
Pamiętaj, aby ustalać reguły na rynku, a nie je kopiować.

  • Zajmowanie się kampaniami płatnymi bez jakiejkolwiek wiedzy

Notoryczny problem dotyczący wielu firm. Bardzo często spotykam się z tym, że właściciel firmy chcąc oszczędzić niewielką kwotę na współpracy z agencją marketingową – sam zajmuje się tematem reklam, nie mając o tym żadnego pojęcia.

Efektem jest brak wyników przez długie miesiące. Zastanów się jaki jest koszt alternatywny wynikający z kilku miesięcznej zwłoki?

Finalnie okazuje się, że taki właściciel firmy prędzej czy później, gdy frustracja osiągnie poziom maksimum – odzywa się do specjalisty od reklam.

  • Brak konsekwencji/ myślenie życzeniowe

Brak świadomości oraz wiedzy z zakresu marketingu powoduje często nierealne oczekiwania, oraz mylne wyobrażenia na temat procesu związanego ze wdrażaniem marketingu prowadzi często do wielu nieporozumień.

Wdrażanie marketingu to proces. Nie da się tego zrobić przez tydzień, miesiąc czy nawet 2 miesiące. Budowa marki osobistej czy firmowej często zajmuje długie miesiące, jak nie lata. Mało właścicieli firm rozumie ten fakt. Przez brak zrozumienia rodzi się często wiele nieporozumień na linii dział marketingu- właściciel firmy lub agencja marketingowa- właściciel firmy.

Klient – jak zatrzymać go na dłużej?

Pamiętaj, że pozyskanie klienta to jedno, a zatrzymanie klienta z naszą firmą na lata, to zupełnie coś innego.

Większość firm, które z sukcesami przez długie lata działają w swoich branżach, to firmy, które świetną obsługą klienta sprawiły, że klient skorzystał z ich oferty więcej niż jeden raz. Możesz szukać kolejnych sposobów jak przyciągnąć klientów – i to jest oczywiście ważne, ale jeśli zapomnisz o obsłudze rewelacyjnej obsłudze obecnych klientów, to długofalowo będziesz cały czas tkwił w błędnym kołowrotku. Zastanawiaj się jak pozyskiwać nowych klientów ale również co zrobić, aby Twój obecny klient nawet nie pomyślał nad zmianą Ciebie na inną firmę.

Biznes jest wtedy stabilny, bardziej przewidywalny i po prostu bardziej przyjemny, gdy wiesz, że każdego dnia wracają do Ciebie osoby, które już coś kiedyś u Ciebie kupiły czy skorzystały z jakiejś usługi. Lojalnych klientów możesz wykorzystać do stworzenia wokół swojej firmy ogromnej społeczności – jak na przykład w firmie Apple.

Firma Apple pomimo nie najtańszych produktów ma świetną obsługę klienta oraz stałych klientów, którzy regularnie kupują kolejne modele wypuszczanych na rynek urządzeń.

Masz dość przepalania pieniędzy na nieskuteczne kampanie reklamowe? Chcesz zbudować przewidywalny oraz rentowny proces pozyskiwania klientów przez internet?

Odbierz darmowy audyt marketingowy dla Twojej firmy!

W trakcie audytu przeanalizujemy Twoje dotychczasowe działania, zasoby oraz przedstawimy rozwiązania, które sprawdziły się już w innych firmach i mogą sprawdzić się również w Twojej!