Facebook to najbardziej popularna platforma społecznościowa. Tylko w samej Polsce korzysta z niej ok 18 milionów osób.
Z platformy tej korzystają wszystkie możliwe grupy społeczne, ludzie pełniący różne zawody, będący w różnym wieku i posiadający różne pasje. Dzięki tak ogromnej, a zarazem zróżnicowanej społeczności masz możliwość wykorzystania tej platformy do promocji, bez względu na to, co sprzedajesz oraz komu chcesz wyświetlać reklamy. Wyobraź sobie, jakie niesie za sobą to możliwości! Jak jednak te możliwości wykorzystać w celu pozyskiwania leadów na facebooku? O tym w dzisiejszym artykule!
Facebook ADS vs Google ADS – który system reklamowy wybrać?
Czy istnieje najlepszy system reklamowy? Uważam, że nie.
System reklamowy, który zamierzasz wybrać do promocji swojej firmy powinien wynikać między innymi od:
- branży w której działasz( w niektórych branżach reklama w google może sprawdzić się lepiej niż ta na facebooku)
- zasobów, które posiadasz( działasz sam a może posiadasz kilkunastoosobowy zespół)
- budżetu na reklamę
- dotychczasowych działań reklamowych
- lejka marketingowego, który posiada Twoja firma
- ilości kanałów promocji, które stosuje Twoja firma
Facebook Ads jest generalnie systemem reklamowym z którym( jeśli będziesz chciał działać sam) poradzisz sobie szybciej. Nie oznacza to jednak, że kampania przyniesie oczekiwane wyniki! Panel reklamowy na facebooku jest dla wielu osób bardziej intuicyjny niż w przypadku google ads, a często również wymaga mniejszych budżetów reklamowych.
Pozyskiwanie leadów – który system reklamowy wybrać w pierwszej kolejności?
W mojej ocenie w pierwszej kolejności powinieneś postawić na facebook ads, a następnie gdy wyniki idące za tamtą kampanią będą zadowalające – dołączyć do swoich działań promocyjnych google ads. Kwestia skorzystania z pomocy agencji w przypadku kampanii leży już po Twojej stronie. Mimo wszystkich obiekcji jakie możesz mieć w związku ze współpracą z agencją rekomenduje skorzystanie Ci z ich pomocy. Najczęściej agencja posiada znacznie większe doświadczenie a co za tym idzie przykłady reklam u innych firm z Twojej branży, które się sprawdziły – co za tym idzie efekty będą zdecydowanie szybsze, a budżet reklamowy lepiej wykorzystany.
Facebook Ads w 2022 oraz 2023 roku
Czy wykorzystanie płatnych kampanii reklamowych na facebooku w 2022 czy 2023 roku ma jeszcze sens?
W mojej ocenie TAK.
Facebook Ads pomimo, iż istnieje od kilku lat jest nadal świetnym narzędziem do wykorzystania w promocji naszej firmy.
Bez względu na to, czy chcesz wykorzystać to narzędzie do budowy świadomości o firmie na rynku lokalnym, czy chcesz wykorzystać formularz lead ads do pozyskiwania klientów – ta platforma Ci to umożliwi.
Oferujesz usługi weselne? -> są tutaj Twoi klienci
Oferujesz ubranka dziecięca? -> są tutaj Twoi klienci
Oferujesz wynajem pojazdów? -> są tutaj Twoi klienci
Jesteś trenerem personalnym? -> są tutaj Twoi klienci
Prowadzisz szkołę językową? -> są tutaj Twoi klienci
Prowadzisz salon kosmetyczny czy fryzjerki i chcesz promować oraz pozyskiwać klientów do Twojego salonu? -> są tutaj Twoi klienci
W jaki sposób działa Facebook Ads?
Grupa odbiorców facebooka jest ogromna, dzięki temu menedżer reklam to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do pozyskiwania klienta. Facebook posiada na nasz temat bardzo dużo informacji, zarówno tych pozostawionych na etapie samej rejestracji, naszej lokalizacji ale przede wszystkim naszych zachowań na tej platformie. To analiza tych danych umożliwia nam tak dokładne docieranie do właściwego odbiory reklamy.
Algorytm facebooka śledzi Twoje zachowanie, dokładnie wie: co polubiłeś, w jakie posty częściej się angażujesz, na jakie kreacje reklamowe reagujesz, na których stronach www spędzasz więcej czasu, czy jesteś w związku, czy posiadasz dzieci oraz czym się zajmujesz zawodowo. Cześć z tych danych facebook analizuje na podstawie Twoich zachowań na platformie, natomiast część danych dostarczasz mu Ty sam, przez ustawienie na przykład statusu związku.
Chcesz w następnych tygodniach czy miesiącach zdobywać leady
do osób zainteresowanych ofertą? Skorzystaj z darmowego poradnika!
Zastosowanie Facebook Ads
Facebook Ads możesz wykorzystać na wiele sposób. Najczęściej wykorzystywany jest do generowania sprzedaży w sklepie internetowym jak i generowania leadów do biznesu. Narzędzie to idealnie wpisuje się w lejek sprzedażowy każdego z przedsiębiorstw. Bez względu na cel marketingowy Twojej firmy, jej rozpoznawalność marki czy budżet reklamowy.
Facebook Ads to narzędzie, które powinieneś wykorzystywać w swoim biznesie bez względu na to czy działasz lokalnie, czy globalnie. Bez względu na to czy sprzedajesz produkty, czy usługi.
Z punktu widzenia reklamodawcy na facebooku znajdują się wszystkie możliwe grupy osób: właściciele firm, prawnicy, wysoko postawieni pracownicy korporacji, osoby mające lat 30 lub mające lat 60. Dzięki temu masz możliwość bardzo dokładnego targetowania reklamy do osób, które na podstawie szablonu klienta mogą być zainteresowane produktami czy usługami Twojej firmy. Możemy tworzyć reklamy w panelu reklamowym jak i reklamować nasze posty opublikowane na fanpage.
Najczęstszym celem tego typu kampanii jest proces generowania leadów bądź konwersja w postaci zakupu na Twojej stronie internetowej.
Reklamę na facebooku może de facto odpalić każda osoba, jednak, aby reklama była skuteczna – wymaga to dużej i specjalistycznej wiedzy. Z tego powodu ilość reklamodawców jest bardzo duża, natomiast tylko niewielka część ich reklam jest skuteczna. W przypadku złego ustawienia kampanii facebook lead ads koszt pozyskania leada może być astronomiczna a sama liczba pozyskanych leadów będzie niewystarczająca.
Lead
Lead to podmiot lub osoba, która wyraziła chęć zakupu lub zainteresowanie naszym produktem, najczęściej przez wypełnienie formularza kontaktowego na naszej stronie docelowej czy w reklamie. Ilość informacji o leadzie wynika bezpośrednio ze strategii firmy czy ilości pól w formularzu kontaktowym. Najczęściej stosowane pola zawierają: nazwę firmy, imię i nazwisko, numer telefonu i adres e-mail. Coraz częściej stosowanym polem w formularzu jest pytanie otwarte, na które powinna odpowiedzieć osoba.
Rodzaje leadów dzielą się one głównie ze względu na etap zakupowy, na którym jest dana osoba. Wyróżniamy kilka typów leadów:
- leady zimne to osoby, które w obecnej chwili nie przejawiają zainteresowania naszym produktem czy usługą. Na obecnym etapie nie jesteś w stanie tych osób przekonać do naszej oferty. Nie oznacza to jednak, że nie skorzystają one z naszej oferty w przyszłości
- leady ciepłe to osoby, które w obecnej chwili przejawiają zainteresowanie naszym produktem czy usługą. Osoby te na bieżąco śledzą naszą firmę w internecie, analizują naszą ofertę.
- leady gorące to osoby, które w obecnej chwili są gotowe do zakupu naszego produktu czy usługi. Tego typu leady są na ostatnim etapie całego procesu zakupowego, ostatnim krokiem jest finalizacja transakcji
Generowanie leadów – dlaczego firmy mają z tym problem?
Największa trudność w procesie generowania leadów większości firm wynika bezpośrednio z ich nieprzemyślanej strategii, działania w chaosie oraz nieuporządkowanej sprzedaży czy marketingu. Zastanów się teraz, ile znasz małych i średnich firm, o których możesz powiedzieć, że ich wszystkie działania sprzedażowe czy marketingowe są robione na podstawie jakiejkolwiek strategii? Jeśli tak niewiele firm działa w oparciu o jakąkolwiek strategię, zatem czym są poparte ich działania?
Większość działań marketingowych jest prowadzonych w oparciu o przypadek.
Gdzieś w internecie właściciel firmy usłyszał, że trzeba mieć fanpage na facebooku – róbmy zatem media społecznościowe
Nasza konkurencja posiada na stronie bloga – piszmy zatem artykuły blogowe
Dostrzegasz pewną analogię do działań Twojej firmy?
Nie ma tutaj żadnego przemyślanego planu, postawionej tezy, którą będziemy chcieli udowodnić czy horyzontu czasowego, w jakim mamy prowadzić konkretne działania. Musisz wiedzieć, że posiadanie jakiejkolwiek strategii to w zasadzie punkt wyjścia.
Dla kogo są kampanie w mediach społecznościowych takich jak facebook?
Kampanie sprawdzą się w przypadku wszystkich firm, które
- Chcą zbudować kolejny kanał generowania zamówień w sklepie internetowych
- Chcą zbudować kolejny kanał na generowanie leadów
- Dopiero ruszają i chcą maksymalnie szybko zbudować ugruntowaną pozycję na rynku
- Chcą zbudować bardziej przewidywalny kanał pozyskiwania klientów
- Chcą odciążyć pracą swoich handlowców
Czy są jakieś konkretne branże w których szczególnie warto wykorzystać facebook ads?
Powiedziałbym, że nie.
W ciągu kilku ostatnich lat facebook ads wykorzystywałem w wielu, czasem bardzo różnych branżach. Branża motoryzacyjna, medyczna, fitness, kosmetyczna, edukacyjna czy specjalistyczne usługi – w każdej z tych branż facebook ads się sprawdził w pozyskiwaniu nowych klientów.
Wykorzystując reklamę na facebooku będziesz w stanie zbudować powtarzalny model pozyskiwania klientów do Twojego biznesu. Odpowiednio optymalizując cały proces, będziesz dokładnie wiedział ile klientów pozyskasz każdego miesiąca.
Większość firm jest zbudowana tylko w oparciu o płatną reklamę na facebooku, nie wykonują oni jakichkolwiek działań organicznych( bezpłatnych) na profilu, mimo to ich biznes kręci się bardzo dobrze.
Część branż pod kątem reklamowym będzie wymagało większego zaangażowania niż pozostałe. Reklama w social media nadal jest niewykorzystywana przez wiele przedsiębiorstw, zwłaszcza z branż dosyć specjalistycznych lub tych gdzie właściciel twardo stoi na stanowisku, że “w ich przypadku to się nie sprawdzi”
Tego typu specjalistyczne firmy z mojego punktu widzenia są jeszcze bardziej atrakcyjne pod kątem szerokich możliwości reklamowych, zwłaszcza, że konkurencja w tych branżach w ogóle nie pomyślała o wykorzystaniu systemu reklamowego facebooka.
Czy ustawienie kampanii na facebooku jest trudne?
I tak i nie
Samo ustawienie reklamy na facebooku na poziomie bardzo ogólnym jest dość proste. Ustawienie kampanii lead ads, która jednak będzie posiadała odpowiednie targetowanie na podstawie naszego szablonu buyer persony już tak proste nie jest.
Ogromną role grają tutaj wszelkiego rodzaju drobnostki.
- Odpowiedni tytuł
- Materiał graficzny w reklamie
- Targetowanie
- Dodawanie wykluczeń
- Częste działanie “na opak” w celu jak najbardziej dokładnego docierania do interesującej nas grupy
To tylko kilka z elementów, które finalnie wpływają na wynik kampanii.
Lead generation – przykład z życia wzięty
Świetnym przykładem jest tutaj autentyczna historia z jednym z moich klientów.
Po rozpoczęciu współpracy nad kampanią dla firmy X, klient bardzo mocno upierał się nad zastosowaniem jego tekstów, jego grafik i jego sposobu targetowania. Na bazie wcześniejszych doświadczeń w tej branży wiedziałem, że jego sposób się nie sprawdzi. Klient był jednak dość uparty w kwestii wdrożenia jego sposobu myślenia.
Zaproponowałem wdrożenie dwóch różnych kampanii.
- jedna kampania według moich schematów i modeli
- druga kampania według tego jak on by to widział
Efekt? W dokładnie tym samym budżecie reklamowym moja kampania na pozyskiwanie kontaktów wygenerowała ich 12 a jego reklama lead ads wygenerowała tych kontaktów zaledwie 2. Od tego momentu nigdy więcej klient nie próbował wpływać na wdrożenie jego typu koncepcji do reklamy, do dziś mam w tej kwesii wolną rękę.
Dlaczego tak się stało?
Na bazie kilku lat doświadczenia poznałem już wiele szablonów i wzorów, które wiem, że z dużym prawdopodobieństwem mogą się sprawdzić. W przypadku właściciela firmy, który nigdy nie zajmował się kwestią reklam i nie ma też szerszego punktu widzenia na podstawie różnych branż – działa on na podstawie domysłów. Ja po wielu odpalonych reklamach lead ads na facebooku działam już w oparciu o model, który prawie na pewno się sprawdzi.
Większość firm ma chaotyczny model pozyskiwania klientów
Najczęściej wygląda to w ten sposób:
” Bierzcie telefony i dzwońcie” – ten model może i był skuteczny, ale 15 lat temu. Obecnie prawie niemożliwy jest kontakt bezpośrednio z prezesem, czy osobami decyzyjnymi, poza mikroprzedsiębiorstwami.
Ten model zimnych telefonów stosowany do dziś w wielu firmach, z pewnością nie powinien być jedynym kanałem pozyskiwania klientów przez firmę, a jednym z kilku.
Wszystkie metody pozyskiwania kilentów przez firmę przedstawimy w innym artykule, dziś jasno chcemy wskazać, że działanie w oparciu o jeden model pozyskiwania klientów jest ryzykowny.
Zanim zaczniesz wykorzystywać reklamy facebook ads musisz wrócić do fundamentów i zbudować profil Twojego klienta
Zastanów się:
- Kim jest Twój klient
- Jak wygląda proces decyzyjny takiej osoby?
- Z jakimi wątpliwościami przed zakupowymi zmaga się taka osoba?
- Jak długi jest jej proces decyzyjny?
- Czy decyzja zakupowa jest najczęściej emocjonalna czy wykalkulowana?
- Jakie działania marketingowe warto wprowadzić na każdy z etapów lejka sprzedażowego?
To tylko część z pytań, które powinieneś sobie zadać przed rozpoczęciem szerokich działań marketingowych.
Te kilka pozwoli zbudować Ci podstawowy szablon klienta, w oparciu o który będziesz przygotowywał skuteczne kampanie, dopasowane do etapu zakupowego na którym jest klient oraz dopasowane do komunikatu, który bezpośrednio uderza w jego potrzeby.
Wystarczy, że wdrożysz tylko kilka podstawowych z wymienionych tutaj elementów do procesu pozyskiwania leadów, a będziesz dużo dalej niż 80% firm na rynku.
Dobrze wdrożona reklama facebook lead ads może już za kilka dni od dziś zacząć generować leady na facebooku.
Podsumowanie
Facebook ads pozwala dotrzeć do osób, którzy są potencjalnymi klientami na Twoje produkty czy usługi. Facebook dzięki swojemu zaawansowanemu algorytmowi pozwala bardzo dokładnie targetować reklamę produktu czy usługi do osób, które z dużym prawdopodobieństwem są zainteresowane i gotowe skorzystać z oferty.
Bez względu na cel reklamy, branżę czy profil Twojej grupy docelowej – reklamy na fb, to narzędzie, które odpowiednio wdrożone może odpowiadać za znaczną część przychodu Twojej firmy.
Masz jakieś pytania dotyczące marketingu internetowego?
Chcesz dowiedzieć się jak wdrożyć u Ciebie reklamę, która będzie regularnie generowała klientów?
Skontaktuj się ze nami, lub zostaw poniżej swoje dane. Oddzwonimy i przedstawimy wszystkie szczegóły, jak można zwiększyć skuteczność działań marketingowych w Twojej firmie.